söndag 15 november 2015

Saker och ting börjar röra på sig!

Hej! Det var ett tag sen (återigen) jag skrev och jag börjar inse att det är svårt att skriva blogg när man inte har så många rutiner i sitt vardagsliv där man kan lägga in bloggandet som en av dem. Siktar på att hitta mer fasta dagar och tider när jag skriver! Vanligast blir att man sitter uppe på nattakanten och skriver in på småtimmarna men det brukar ofta innebar att man är lite sliten på morgonen efter.

Har just avslutat inspelningen av det tredje avsnittet av SPEK-podden, förhoppningsvis kommer vi lägga ut de tre första avsnitten på våra resp. bloggar för att låta er läsare komma med konstruktiv feedback och vara brutalt råärliga. Vår känsla är god men det är lätt att snöa in sig på ett upplägg som sen kanske inte alls är det lyssnarna vill ha, de tre första avsnitten kommer inte gå ut mer än till er läsare av bloggarna då vi tror att ni är rätt målgrupp för podden.

Mina senaste veckor har präglats av mycket möten. Kan knappt minnas att jag suttit i så mycket möten på så kort tid förut. Många möten inom företaget och dess organisation i Linköping, en hel del internt i Växjö, 3 möten med revisorn och en massa telefonmöten med LRF konsult som sköter bokföringen, allt för att få klart årsredovisningen i mina företag. Har även varit på block 3 i ledarskapsutbildningen som hålls av företaget Feelgood.

Möten är något utav en dålig vana för mig, jag har på sistone försökt förhålla mig till dem på ett negativt sätt och att bara utföra dem om det är ett absolut nödvändigt måste. Detta mindset gör det väldigt mycket enklare att på ett vänligt men bestämt sätt tacka nej till säljare eller liknande som vill komma och "presentera sig själva" eller "bara ta en fika och snacka lite". Testa själv att på ett artigt men bestämt sätt avböja ett möte med en telefonsäljare eller rådgivare, förklara att du helt enkelt måste fokusera på företagets basverksamhet just nu dvs att tjäna pengar, inte spendera dem, men att du gärna ber att få återkomma själv när vi tjänar tillräckligt mycket för att du ska kunna spendera dem på hens produkter eller tjänster. Till en början är det rätt svårt (var iaf det för mig) men efter ett tag känns det riktigt skönt att spara tid åt sig själv genom att tacka nej. Ofta är det inte mötet i sig som tar jättemycket tid, kanske en timme, men förberedelserna inför och efter, transport, tappat fokus i det övriga du gör den dagen, gör att ett möte som i kalendern tar en timme kan egentligen ta hela förmiddagen. Summerar man sen dagen och vad man har gjort så är det väldigt få insättningar på "nytto-kontot".

Vad har annars hänt? Jo äntligen har det börja hända lite saker i min aktieportfölj! På samma dag så började 3 av mina spekulationsaktier att röra på sig och det blev nästan lite panikkänsla av att man ville gå in och börja trada. Aktierna jag syftar till är Botnia Exploration, Insplorion samt Recyctec. För mer info kring dessa bolag vv kolla in lite äldre inlägg. I samtliga bolag inväntar jag deras stora genombrott och det verkar åtminstone som att kursen har börjat röra sig åt rätt håll.

Jag har även fått lära mig en duktig läxa genom att trada bort mig i ett stort innehav i Botnia för en möjlig vinst på 5-10% men missade en tillfällig uppgång på 50%. En nyttig läxa, trada inte bolag som du absolut inte kan tänka dig att stå utanför, kändes hemskt att sälja och sen se racet dra igång (efter 6 månaders tålamodigt väntande). Har även gjort en balansering av min portfölj då jag märkte att mina spek-aktier uppgick till nästan 30% av mitt totala innehav vilket är 10% för mycket. Minskade innehav i NGS Group samt realiserade en liten förlust i Biolight (som jag för övrigt inte ser någon ljusning för) och köpte in mig i Ratos som ligger relativt billigt i jämförelse med vad jag köpt in mig för tidigare.

Till sist, ändringsanmälan är nu inskickad och den första kunden bärgad till vårt nygamla företag som jobbar med att konsultera företag och hjälp dem med sina inköp. Lovar att återkomma med mer info om detta när vi kommit igång mer, tills dess får ni leva väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar