tisdag 22 september 2015

Effektivisera din börsdag

När man precis som jag funnit ett relativt nytt intresse för aktiesparande så agerar man inte direkt effektivt med sin tid. Ibland kan det slå mig hur mycket tid man lägger ner på att uppdatera aktiekurserna i mobilappen, söka efter nya nyheter eller PM från bolagen eller kolla in orderdjupen mm. Den tiden jag idag lägger på att hålla mig snabbt uppdaterad står inte i närhet i relation till den andel av min portfölj som faktiskt är beroende av en snabb uppdatering.

Ca 80% av min portfölj består av stora stabila och mer eller mindre utdelningssäkra bolag där jag inte är i behov av minutiös uppdatering då min förhoppning är att jag aldrig ska behöva sälja dem. Möjligtvis kommer jag göra avskalningar i framtiden om jag anser att kursen har ökat i allt för stor grad och återinvestera i någon av mina övriga innehav som haft en sämre utveckling eller om jag inte tror på bolaget längre. Resterande 20% finns i min sk spekulationsportfölj där jag i princip inte har någon utdelning alls (möjligtvis att FING delar ut detta året). Av mina spekulationsaktier så är det i princip bara FING och NGS Group som har ett positivt kassaflöde idag (NGS köpte jag i måndags, mer info om detta bolag senare) vilket innebär att jag hyser stark tilltro till de övriga bolagen att lyckas med sina produktlanseringar nu när de flesta lämnar labben för att gå till marknaden. Detta innebär att min största dygd just nu är att vänta på rapporter och nyheter och inte följa aktiekurser som hoppar 3-5% pga att en enskild affär just genomförts. Det värsta vore att spå en ljus framtid för ett bolag, försöka trada lite med aktien och sen stå utanför när lyftet väl kommer.

Med det sagt så behöver jag skapa mig lite rutiner i vardagen för att kunna fokusera mer på att utveckla mina affärsmodeller än att förvalta mitt sparkapital. Såhär kan jag tänka mig att mitt "dagsflöde" ska se ut:

08:00 Kolla in Asienbörserna och terminerna ( Ligga i startgroparna OM jag ser en möjlighet att trada)
09:00 Följa börsens öppning
12:00 Lunchcheck
17:00 Sista check innan stängning samt kolla USA
22:00 Scanna efter PM/Nyheter kring mina spekulationsbolag.

På söndagskvällarna brukar jag som oftast gå igenom bolagen på de mindre listorna och leta efter spännande bolag.

Vilka medier ska man då använda sig av? Det är lätt att man läser samma nyhet flera gånger fast på olika ställen. Jag tar in alla nyheter via nätet och sen håller jag mig allmänt ekonomiuppdaterad genom min morgontidning. Jag tycker att Avanzas "börsskärm" är ett bra och överskådligt hjälpmedel för alla sparare. Där kan du enkelt sortera ut vilka värdepapper du vill följa och hur dessa ska presenteras (med eller utan grafer, tidsspann mm). På min egna börsskärm som jag kikar på lite för ofta, så har jag min utdelningsportfölj för sig samt min spekulationsportfölj för sig. Eftersom jag följer kurserna dagligen så har jag valt att visa kursen på dagsbasis. Efter ett tag lär man sig kring vilka nivåer ens aktier rör sig och då är det mer intressant att kolla dagsutvecklingen.

Därtill har jag en liten lista med valutor, råvaror samt räntor eftersom det är dessa faktorer som påverkar min ekonomi mest. Råvaror då jag ibland kan söka säkrare placeringar i framförallt guld. Räntor för att hålla koll på lånealternativen på mina fastigheter och vårt hus och valutor för att hålla lite koll på hur värdet på kronan står eftersom detta påverkar en del av mina bolag som har stor andel export.

Till sist har jag en sammanställning av de största börsindexen i världen, Nikkei, Hang Seng, DAX, OMX Nordic samt Dow Jones och Nasdaq.

Avanza har, som många andra sajter, även en bra nyhetsuppdaterare som automatiskt genererar stora nyheter. Därtill får du en överskådlig nyhetssammanfattning för varje enskilt bolag om du klickar in på respektive aktie. På så sätt behöver jag inte surfa runt på massa stora ekonomisajter såsom DI, Affärsvärlden, Veckans affärer med mera. Ju mer jag läser på dessa sajter desto mer tycker jag mig inse att de har en alldeles för stor psykologisk påverkan på oss småsparare. Man far med superlativ till höger och vänster och förstärker egentligen bara det som de flesta redan vet och skapar på så vis bara mer oro eller förhoppning.

Övriga hjälpmedel jag använder mig av:

 Appen Mkt Buzz, en app som skickar notiser så fort din aktie har omnämnts i nyheter, forum eller blogg, väldigt smidigt!

Poddar - En skön avkoppling som jag lyssnar på när jag har långkörningar i bilen

Aktiespararnas medlemstidning - Ser den mest som ett komplement för att öka på min allmänna kunskap kring marknaden, följer i princip aldrig enskilda rekommendationer.

Medlemskvällar aktiespararna - Ofta i samband med en föredragshållare från något noterat bolag, senast var jag och lyssnade på NIBEs VD, mycket trevlig herre med en stor näve humor! Speciellt intressant hur han beskrev sin ledarstil.

Bloggar - Följer idag två stycken bloggar, dels "miljonär innan 30" men även "aktielärkan" som är grym på framförallt biomed/biotech, gå in på hans blogg och kika!

Hur ser en typisk börsdag ut för er?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar