lördag 26 september 2015

NGS Group och höststädning i portföljen

Har gjort en del justeringar i portföljen den senaste veckan. Försöker förbereda mig på en ev. nedgång på börsen och det bästa sättet att förbereda mig är att se till att jag har mycket likvider att fynda för om det blir rea.

Gjorde ett konstaterande gällande mina aktier i Investor (som säkert många av er redan uppmärksammat), A-aktien är ca 8-10:- billigare än B-aktien. Normalt sett brukar förhållandet vara det omvända eftersom en A-aktie brukar innebära större rösträtt, vanligtvis 10ggr. Hur kommer det sig då att A-aktien är billigare i just Investor men inte i några andra innehav som jag har?

Jag började surfa runt på diverse forum och konstaterade att flera ställde sig samma fråga men svaren var spretiga. Till viss del kan det lägre priset motiveras av den lägre omsättningen på A-aktier. Gör man dock så pass få affärer som jag tänkt göra med mina långsiktiga innehav så har detta en ytterst liten inverkan. Min slutsats blir att det skett någon form av normalisering på marknaden där priset på A-aktien helt enkelt är lägre bara för att den "alltid" varit det. Jag sålde av mina B-aktier och investerade direkt samma summa i A-aktier och fick en hel del "gratis-aktier" på köpet.

På samma sätt fast omvänt gjorde jag i Industrivärden, sålde av mina A-aktier och köpte C istället.

Köpte för en månad sen in mig i Fortnox Int. trots vissa rekommendationer att inte gå in. Kursen har vandrat mellan 0,09 och 0,07 och jag måste erkänna att detta bolag kommer få börja leverera lite sälj innan jag placerar några slantar i det. Jag gick ur på samma nivå som jag gick in, tror dock att bolaget har en del potential i framtiden men jag går hellre in då till ett något högre pris.

Fingerprint har gått som tåget, köpte in mig löpande på en kurs mellan 208-245:- och detta innehavet är det överlägset största i min spekulationsportfölj. Valde nu att vikta ner med ca 1/7- del vid 288:- då jag dels vill minska innehavet lite men kanske framförallt för att göra mig mer likvid. Släpps dock ny lur från Google Nexus den 29:e som förmodligen kan påverka kursen positivt. Kursen blev lite pressad av "nyheten" att priset på sensorer pressas på världsmarknaden. Detta är dock ingen nyhet, det är för övrigt FPC som leder den prispressen! Jag kommer sitta kvar med FPC och vikta ner rejält nån gång runt 360-370 och behålla en mindre del under senare delen av 2016.

I ett tidigare inlägg skrev jag lite om NGS Group, företaget som sysslar med bemanning inom vård och omsorg. Tyckte då spontant att bolaget verkade intressant då jag tror att vi kommer få se mer av denna typ av bemanning inom vården (oavsett vad man tycker om det rent politiskt). Efter att tillsammans med  "aktielärkan" analyserat bolaget lite djupare kunde vi konstatera följande:

Bolaget har en stabil organisk tillväxt men har framförallt ökat genom diverse förvärv och har en ledande position på marknaden.
Aktien handlas till ett P/E värde av 10 vilket kan anses lite lågt, vinsten ökar i takt med omsättningen, marginalerna är dock oförändrade.

Det som verkar mest intressant är då att bolaget enligt egen utsago ska göra ett inträde på small cap redan under 2015. Detta tror vi kommer få en ordentlig skjuts på kursen då allt fler kommer få upp ögonen för bolaget, inte minst fondbolagen.

Inom branschen ser P/E-talen ut enligt följande:

Poolia - small cap - P/E 31,38
Proffice - mid cap - P/E 16,20
Uniflex - small cap - P/E 18,72

Dessa bolag har dock mycket marginell tillväxt. Ett P/E runt 15-16 borde således vara berättigat när NGS går in på small cap och borde således handlas upp ca 50%. En riktkurs kring 240:- inom 6-8 månader gör detta till en mycket köpvärd aktie i dagsläget. Naturligtvis kommer det spela roll om vi får se en riktig surbörs i höst och då kommer utväxling skjutas på framtiden.

Har köpt in mig för en betydande andel på 157:-

Läs mer om analysen på https://aktielarkan.wordpress.com/tag/ngs-group/

Avslutningsvis så hade vi igår fredag medlemsmöte i vår aktieklubb! En hederlig svennebanan middag stod på menyn med tacos och äppelpaj till efterrätt. Ett oerhört trevligt och lärande sätt att diskutera aktier och ekonomi som jag kan rekommendera alla småsparare där ute!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar