onsdag 9 september 2015

Mina spekulationsaktier

Här kommer en liten uppdatering och kommentarer kring mina sk spekulationsaktier som jag tillåter mig själv att trada med dels pga att de är relativt volatila men främst för att jag ser ett värde i dem inom 3-18 månader.

Fingerprint Cards 
En av årets börsraketer som går från klarhet till klarhet. Har snackats om denna aktie på kontoret sedan den låg på 30:-/ aktie. Jag har dock successivt gått in i aktien runt 210-220:-.
Häromdagen höjdes den av en köprekommendation från Carnegie som satte riktkursen 350:-, detta höjde upp kursen till 275:- för att backa tillbaka till dagens 237:-. När den stundande köpoptionen träder i kraft tror jag också att aktien kommer falla även om det mesta redan borde vara inprisat.
FING har en klar position idag som leverantör till de flesta telefoner förutom Apple o Samsung och visade nyligen att de också kan leverera sin avläsare under glas vilket många trodde skulle bli deras svaghet. Sett till antalet mobiletelefoner som säljs och den marknadsandel som FING har idag så är det inte otroligt att kursen når höjder kring 400-450 innan året är över. Det "enda" hotet inom någorlunda närtid är en ev. konkurrerande avläsare som har teknik som inte FING har men detta kommer vi förmodligen inte se effekten av förrän tidigast om 12-18 mån. Dessutom finns det väldigt mycket obruten terräng för FING när det gäller betalkort, lås mm.

Jag kommer trada en del av mitt innehav då jag tror att kursen kan pendla runt 270 och 230 ett tag framöver. Jag minskar mitt innehav runt 400:-.

Insplorion
Arbetar med mätinstrument inom nanoteknik. Har fått in en del tunga referenskunder på sistone men jag tror framförallt att det är inom bilindustrin som man kan få användning av tekniken. Gick in vid 8,10:- och har tänkt ligga lång i denna. Visar sig kursen väldigt volatil kan jag trada den med försiktighet för jag vill inte missa tåget när det kör.

EQL Pharma
Har inte gått in i denna aktie ännu men fått starka rekommendationer från en Aktielärkan (mycket insatt i medtech) att gå in vid kursen runt 6:-

Botnia Exploration
Bolaget som hittat stora mängder guld i Fäbodtjärn (se tidigare inlägg). Gick in relativt tidigt i denna aktie på 1,10:- och sedan dess har den pendlat stadigt mellan 1,10 och 0,85 och min tro är att denna enbart handlas på förhoppning framöver tills dess att bolaget startar sin gruvdrift vilket kommer dröja mer än ett år. Det kommer inte falla så många nyheter innan dess, möjligtvis att man kunnat vifta bort överklagandet från nån sameby som protesterade mot den tänkta gruvan. Tills dess kommer jag sitta och trada aktien stenhårt. Köp på allt under 0,9 och sälj på allt över 1,1. När väl gruvdriften kommer igång så beräknas den initiala fyndigheten vara värd runt 300MSEK. Uppskattningsvis kostnader runt 50-80 MSEK på det och ett netto på ca 200MSEK. Därefter kommer jag dumpa aktien nånstans mellan 1,75-2,0.

Fortnox International
Finns egentligen inget bakomliggande ekonomiskt som försvarar ett förvärv av FINT just nu. Bolaget bokstavligen blöder pengar och genererar blygsamma intäkter på runt 250k det första halvåret. Ägarna kommer behöva peta in pengar några år framöver innan man lyckas komma igång med försäljningen och skapa ett kassaflöde värt namnet. Det som ändå lockar mig är det faktum att den svenska motsvarigheten Fortnox har gjort en så fin resa med över 120000 kunder i Sverige. Produkten som FINT säljer är i princip samma som det svenska bolaget och det borde i min mening inte skilja så mycket mellan Sverige och övriga Europa, tvärtom så borde behovet av en smidig och tillgänglig bokföringstjänst vara större i Europa som mångt och mycket sköter bokföring analogt idag. Jag har gått in med en ytterst liten post i FINT vid 0,09:- och tänker sitta lång i denna om det inte visar sig att kursen är väldigt volatil, då kan jag börja trada lite med den.

Recyctec 
Företaget från Jönköping som renar glykol. Jag är väldigt intresserad av återvinningsbranschen, vilket förhoppningsvis ett av mina kommande företag i framtiden kommer handla om, och därför känns RECY väldigt spännande. Min enda farhåga är egentligen hur mycket glykol det finns i omlopp och om det verkligen finns en marknad för företaget, tror dock att ägarna bakom har gjort sin research och vet hur stor marknaden är. Kan man dessutom vidga verksamheten ut i Europa och Asien så finns det naturligtvis potential, spännande bolag!

Arc Aroma Pure
Enbart köpt på rekommendation från Aktielärkan som ofta brukar ha rätt. Vet knappt något om produkten och bolaget utan ligger lång och säljer endast vid rekommendation.


Hybricon 
Företaget tillverkar hypersnabba laddstationer för kollektivtrafiken för att göra det möjligt för eldrivna bussar att laddas kontinuerligt under en sträcka istället för enbart i ändstationerna. Bolaget är intressant då detta ligger helt i tiden och de flesta kommuner sneglar åt att på ett eller annat sätt byta ut sin kollektivtrafik på sikt till ett mer miljövänligt alternativ. Elbilstillverkaren Tesla har börja sätta ut laddstationer lite varstans i USA där det t.o.m ska vara gratis att ladda sin bil. Kort och gott, jag tror på marknaden, däremot tror jag att bolaget kan få det tufft med konkurrensen framöver.

Här var ett smakprov på väldigt grunda analyser som mest baseras på magkänsla än några fundamentala data. Det är på denna nivån jag hinner engagera mig i aktier just nu och som jag känner att jag har lust att ägna mig åt, framtiden får utvisa om man var helt fel ute!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar