tisdag 1 september 2015

Det bästa sparandet?

I lite yngre dagar så var jag rätt lovande inom hockey men framförallt fotboll. Jag tränade med en dåvarande superettanförening och var mer känd för min fysik än min teknik. Den höga träningsmängden kombinerad med dåligt ledarskap fick mig tyvärr att tappa lusten, något jag kan ångra såhär senare i livet.

Jag sadlade om och började styrketräna och har varit framgångsrik inom Kettlebellsport. La snabbt på mig många kilon och vips så vägde jag en bit över 100 pannor, eller 0,1 ton om man vill vilket för stunden mest bestod av muskelmassa.

När jag nu lagt ner den karriären också (åtminstone tillfälligt) så tyckte jag att det kändes onödigt att gå runt och kånka på en massa onödiga kilon. Jag är 183cm lång och vägde ca 83kg när jag lirade fotboll och detta är väl egentligen min optimala vikt på sikt. Jag bestämde mig för exakt 1 månad sen att gå ner från 94kg till min ursprungsvikt på 83kg. Jag började då med att förändra min kost eftersom min (över)vikt satt sina spår på knälederna och det gjorde ont att springa längre än 2 km.

Jag valde att testa LCHF dvs lite kolhydrater och mycket fett fast i en kombination med mindre måltider än vanligt, klassisk bantning m.a.o. Dieten och succesivt ökad motion har fått mig att idag väga 86kg, en minskning på 8 kg på en månad vilket är ungefär vad jag förväntat mig då jag har varit väldigt strikt med kosten.

Min idrottslärare i gymnasiet sa: "Den som inte avsätter tid till motion och friskvård får förr eller senare avsätta tid till sjukdom" och det gick nästan som ett mantra genom alla idrottslektioner. Där och då la jag inte så mycket vikt vid orden eftersom idrottande varit en så stor del av mitt liv och en självklarhet.

Nu börjar jag verkligen förstå vikten av att leva sunt och hälsosamt. Tiden kanske är den absolut viktigaste faktorn när det kommer till sparande. Den som har tiden på sin sida har naturligtvis större möjligheter att lyckas med sitt sparande. När jag läser andra bloggar om yngre personer som börjar sitt aktiva sparande i riktigt ung ålder så ser man ofta kommentarer om att man ångrar att man inte själv började starta spara i tidig ålder. Det man ofta inte tänker på är att man fortfarande i allra högsta grad kan påverka längden av sitt sparande genom att leva hälsosamt och på så sätt leva längre och spara längre.

Det är ingen slump att de flesta rika människorna har passerat "bäst före datum", det beror bl.a på att de har haft möjlighet att uppleva längre tid av tillväxt men även att de kunnat jobba längre och haft fler möjligheter att göra "klipp". Ofta har de flesta lagt sin grund i en husaffär för 30-40 år sedan som numera är obelånad.

Jag har roat mig att räkna ut min nettoförmögenhets tillväxt från idag tills dess att jag fyller 90 år, jag har inte räknat med värdeökningar på företag, hus mm utan rent månadssparande. Förutsättningarna är att jag sparar 50% av min nettolön i månaden och att jag har en genomsnittlig tillväxt på 7%/år.
Jag har inte tagit hänsyn till att jag förmodligen kommer att öka mitt sparande successivt med åren. Resultatet ser ut såhär:

Ålder      Årlig tillväxt
40 år        800000:-
50 år      1400000:-
60 år      2700000:-
70 år      5000000:-
80 år     10000000:-
90 år     20000000:-

På min 90-årsdag skulle jag alltså ha en förmögenhet om 293MSEK och en årlig tillväxt om ca 20MSEK

OM vi gör ett antagande lite taget ur luften (men förmodligen inte helt felaktigt) att jag genom att träna regelbundet 1 timme 3ggr i veckan i hela mitt liv, förlänger livet med 5 år. Medellivslängden för män i Sverige är drygt 80 år. Låt oss anta att jag genom min träning lever ytterligare 5 år till 85, då har jag från min 30-årsdag ägnat mig totalt åt 7800 timmars träning. Dessa timmar har ökat min förmögenhet med 60 000 000:- eller  7692:-/ timme, det är bland de högre timlönerna som jag känner till och definitivt en motivator till att sticka ut och springa!

Resonemanget påminner oss om att vi kanske lever lite väl mycket i nuet! Lite provocerande kan tyckas när allt fler planerar för framtiden. Mitt näst bästa spartips, efter att börja månaden med att sätta av till sparande, är helt enkelt att leva ett hälsosamt liv. Inte bara ökar du chanserna till ett längre liv, du minskar även sjukdomar på vägen till "exit" och får förhoppningsvis en högre levnadsstandard under hela resan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar