söndag 13 september 2015

Sparande i vardagen

När jag har skapat mig en struktur för att ha en egen "pengamaskin" som jag gjort så har jag väldigt lätt för att fastna i detaljer. Som jag skrivit så sparar jag relativt mycket av min disponibla inkomst genom att sätta av till sparande dagarna efter att jag tar ut lön.

Det blir för mig motiverande att se om jag kan pressa mig att "överleva" en månad på en begränsad budget och när jag känner att jag lyckas så vill jag spara ÄNNU mer.

Jag går verkligen in i "mikromode" och tänker minimalistiskt hur jag kan skapa minisparanden så att jag direkt kan se ett resultat av att tex panta burkar, laga storkok eller sälja gamla saker på blocket. De kronor jag spara/ tjänar på detta brukar jag separat investera i enkla och mätbara produkter, annars blir det så lätt att pengarna försvinner i mitt stora sparande och jag därmed inte uppskattar värdet av det lika mycket.

I lite yngre dar så spelade jag en del nätpoker. Jag var långt ifrån ett fullblodsproffs men jag besatt kanske den viktigaste gåvan en pokerspelare behöver - tålamod och disciplin (läs jag kunde sitta i 2 timmar och folda händer tills jag fick en top 10 hand och ändå folda den ifall känslan inte var rätt) och det fick mig att skrapa ihop en liten slant. Tyvärr kan jag inte svara ärligt hur mycket jag tjänade på min poker. Sannerligen var det ingen bra timlön men jag uppskattar att jag under flera års mer eller mindre nötande ligger kring 20-30k plus.

Det hade varit mycket roligare och utvecklande för mig att på ett strukturerat sätt mäta min framgång. Nu har jag slutligen tagit ut alla pengar från mina olika spelkonton och investerat dessa i Avanzas aktiefond ZERO.

På samma sätt så vill jag veta hur mycket mitt enträgna burkpantande faktiskt innebär eller hur mycket jag faktiskt sparar på att ta med mig lunchlåda mm. Tänk om du direkt vid pantautomaten kunde välja att dina pengar sattes in på valfritt sparkonto istället för att få ett kvitto i handen som enkelt försvinner i handlingen direkt efter.

Jag har kommit till en insikt nu i helgen om att jag har lyckats effektivisera min vardag väldigt mycket. Jag har anställt en VD för mitt företag som gör att jag slipper ägna en heltid på detta och jag har en strukturerad investeringsmodell som jag känner mig trygg i oavsett upp eller ner på börsen. Nu skapas det ett litet tomrum hos mig som jag måste fylla med effektiv tid för att fortsätta få maximal utveckling. Jag jobbar på 2st konkreta affärsideér som jag hoppas kunna presentera för er inom kort, men innan dessa blir verklighet så känner jag mig väldigt ineffektiv och då lägger jag mycket skittid på att hitta småpengar här och var.

Jag har lite motsägelsefullt t.o.m funderat på att ta ett "extraknäck" med något väldigt kravlöst jobb som jag skulle kunna trivas med och som inte går ut över att jag får umgås mindre med min familj men i längden kommer detta naturligtvis hämma min möjlighet att skapa en kassako dvs nytt framgångsrikt företag.

Min sambo och jag har diskuterat huruvida en inneboende student skulle kunna var ett alternativ till att dels dryga ut amorteringen på huset men även kanske bidra med lite kontraster, tänker främst på en utbytesstudent. Jag tror att man utan att skämmas kan erbjuda ett rum samt egen toalett och andra bekvämligheter för ca 2000-3000:-/ mån. Frågan är dock om man är beredd att göra en så pass stor uppoffring i sitt privatliv för att tjäna en relativt liten peng i förhållande till min och min sambos nuvarande inkomster, det lutar inte åt det.

För att kunna mäta mina små besparingar eller extraintjänade pengar så sätter jag av dem i olika produkter eller investerar dem specifikt på något sätt. Som ett exempel så ska jag nu ner till butiken och panta gårdagens pantburkar från en kräftskiva som vi anordnade. Dessa pengar kommer jag sätta på någon fotbollsmatch av något slag ihop med några kompisar. Vid ev vinst kommer jag att ta ut min andel och sätta in dessa på mitt nyöppnade ISK på Nordnet som är öronmärkt för just pantburkspengar och spelvinster. Att jag ska ha ett mellansteg med bettingen är bara för att enklare motivera mig att cykla ner till butiken och göra hela processen samtidigt som jag förenar nytta med nöje det är således ingen rekommendation att bygga sitt kapital på betting (såvida man inte är lika grym som mig på att betta)!

Uppdatering från mitt "pant/spelkonto" kommer förhoppningsvis löpande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar