måndag 14 september 2015

Satsa aldrig på en vinnare!

Nu pratar jag naturligtvis inte om aktier utan om betting. Jag gillar att spela på sport. Har gjort det sedan 18-års ålder och det är sannerligen ett enkelt sätt för mig att addera lite spänning i vardagen utan att känna att jag slösar pengar.

Jag kan verkligen förstå hur spelandet är ett utbrett samhällsproblem och att fler och fler fastnar i ett beroende. Jag tror verkligen att jag själv hade kunnat vara i farozonen om det inte vore för att jag besitter en självdisciplin och en förståelse och respekt för spelindustrin.

Utan att framstå som en framgångsrik gambler så har jag under en kortare period tjänat en del pengar på sportsbetting. Mestadels genom att ta rygg på "erkänt duktiga" rekare men även på egna analyser. Den strategin som på sikt blev mest framgångsrik var att spela på överdrivet felsatta odds. Ett felsatt odds innebär att du ibland kan hitta guldkorn som på sikt ger dig en väldigt hög ROI (Return of investment) men som ofta kräver en rätt stor kassa eftersom det kan ta väldigt lång tid innan du träffar rätt.

Grovt förenklat så ska man försöka undvika att spela på favoriter. Gäller både idrott och trav, chansen att vinna står i princip aldrig i relation till risken du tar. Oddsen sjunker på favoriter eftersom folk hellre tippar med hjärtat än med hjärnan. Man tänker inte i termer "hur stor chans är det att United vinner över WBA" utan istället tänker man "Det är större chans att United vinner". Självklart är det större chans att United vinner över WBA över en match men man måste alltid ställa möjligheten i relation till oddsen och det är här man kan hitta långsiktiga guldkorn.

Låt mig ge lite färska exempel:

PSG möter Malmö FF i första CL-gruppspelsmatchen imorgon tisdag. Alla som är lite intresserade av fotboll vet att detta är en Davids kamp mot Goliat. Vi vet också att Malmö har en nyfunnen styrka att prestera bra i väldigt utsatta lägen.
Oddset i söndags på vinst för Malmö var hela 45 ggr pengarna. Detta innebär att spelsajten tror att om PSG och Malmö spelar 44 matcher mot varandra så kommer PSG vinna alla dessa eller spela oavgjort. Detta är förstås helt omöjligt att veta men med lite känsla för sporten så är det lätt att förstå att det är långt ifrån omöjligt att det skulle kunna ske. Tänk er 0-0 efter 70 minuter och Malmö får en feldömd straff eller PSG en tidig utvisning eller 2 mål på sina enda fasta situationer. Ett mer rimligt antagande borde kanske vara att Malmö vinner var 15-20 match mot PSG. Detta betyder att om jag träffar rätt och Malmö vinner så får jag 45ggr min insats men det kräver också att jag har en så pass stor spelkassa så att jag har tid att satsa på flera liknande spel så att jag hinner med de statistiska variationerna.

Såhär har jag spelet för på mitt nyfunna Nordicbet-konto:

Gefle - DIF 1:a  odds 4,5 (rätt)
Helsingborg - IFK Göteborg  1:a  odds 4,25 (fel)
Sundsvall- Åtvidaberg 2:a  odds 4,6 (rätt)
Hammarby - Örebro 2:a  odds 4,5 (rätt)
PSG- Malmö FF  2:a odds 45 (ej spelad ännu)
Real Madrid- Shakthar Donetsk 2:a  odds 30 (ej spelad ännu)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar