måndag 14 september 2015

#sparadkrona

Jag har verkligen fått upp ögonen för att lyssna på poddar i takt med att jag skaffade ny lur för ett tag sedan. Märkligt att det ska krävas en ny färg på appen för poddar för att jag ska fatta hur intressant det är att följa dessa.

Har sedan ca 1 år lyssnat på den i mitt tycke överlägset mest intressanta, lärorika och roliga podden, "Sparpodden" med Günther Mårdher och Jan Dinkelspiel. Kommentarer är onödiga egentligen och jag kan bara rekommendera att lyssna på den från början ifall ni inte gjort det tidigare!

I podden referarer man ofta till #sparadkrona vilket är ett sätt att beskriva vardagliga händelser där man kan belysa ett smart (ofta väldigt snålt) sätt att spara pengar, tex genom att raka av sig allt hår för att slippa köpa schampo eller köpa en kaffe och ge påtåren till sin kompis istället för att köpa 2st...

Jag roade mig med att räkna ut effekten av en sparad kronas värde i framtiden. Utgångspunkten var att jag kommer leva ytterligare 50 år och därmed räkna ut ränta-på-ränta effekten.

Jag utgick från en investering i min portfölj med en genomsnittlig direktavkastning på 4% som direkt återinvesteras i aktien och med en genomsnittlig värdeökning om 7%/år. På 50 år har då värdet på en sparad krona gått från 1:- till 184:-! Huruvida det är relevant att en portfölj både har en hög direktavkastning samt en kursökning på genomsnitt 7% år lämnar jag till er att kommentera :) men oavsett om det verkliga utfallet blir 200:- eller 100:- så kan detta vara ett sätt att motivera ett lite mer ekonomiskt tänkande!

Ett av mina amibitiösa konkreta mål är att kunna stoltsera som miljardär och jag roade mig lite med att räkna ut min ränta-på-ränta effekt vid lite olika case, det såg ut som följer (har enbart beräknat ur ett aktieportföljsvärde, ej tagit hänsyn till pension, bostad eller övrigt sparande eller skatteeffekter):

1. Månatligt sparande som idag samt en portfölj om 1MSEK

40 år - 4,1 MSEK
50 år - 14 MSEK
60 år - 42,8 MSEK
70 år - 126,6 MSEK
80 år - 370,6 MSEK
85 år - 568,9 MSEK

2. Månatligt sparande som idag fast med en startportfölj om 4 MSEK

40 år - 12,2 MSEK
50 år - 37,5 MSEK
60 år - 111,3 MSEK
70 år - 326,1 MSEK
80 år - 951 MSEK
85 år - 1459,7 MSEK

Redan här kan vi konstatera vilken enorm effekt sparandet får om man har en kickstart. Denna kickstart kan man möjligtvis få genom ett framgångsrikt sparande.

3. Inget månatligt sparande fast med en startportfölj om 4 MSEK

85 år - 1019MSEK

Ett månatligt sparande kommer alltså göra en skillnad på ca 440 MSEK över 50 år. Det som jag tyckte var mest intressant med detta scenario är att jag vid en eventuell företagsaffär/husaffär/fastighetsaffär eller liknande där jag får loss en större summa pengar, inte behöver vara orolig för att behöva månadsspara frenetiskt, jag kommer förmodligen uppnå miljarden på de första insatta 4 miljonerna ändå.

Ta beräkningarna med en stor nypa salt, det är bara en förenkling och grov skiss!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar