fredag 21 augusti 2015

Bockjakt efter hetsjakt

Gårdagens fortsatta hype kring Fingerprint och Precise fick mig att framkalla en avundsjuk känsla över att jag inte var med på tåget från början. När man sen ser kursen segla från 230 till 272 på några timmar så får man en känsla av att man står på bryggan, redo att hoppa ombord fast skosnörena är ihopknutna och båten glider sakta sakta iväg från bryggan.

En god vän till mig, betydligt mer analytisk och påläst i största allmänhet kring aktiemarknaden, spär sedan på min stress lite genom att visa en egen framtagen matris över hur stor inkomst FING beräknas ha vid olika marknadsandelar. Han spår det inte omöjligt att aktiekursen kan komma att stiga till närmare 500:-. https://aktielarkan.wordpress.com/2015/09/

Hur som helst väljer jag efter några minuters eftertanke att INTE låta mig falla in i någon hetsjakt utan lugnt tänka efter hur jag EGENTLIGEN vill att mitt sparande ska se (dvs inte som ett nervvrak som uppdaterar aktiekurserna var 5:e minut) och vara nöjd med det jag har. Jag gick in i FING vid 245:- och kommer sitta rätt lugn i båten ett tag framöver och se vad som sker, möjligtvis köper jag in mig mer om vi får en rejäl rekyl på gårdagens uppgång.

Satt mestadels av arbetsdagen och gick igenom aktietorgets bolag för att försöka hitta nästa börsraket, hittade ett par stycken som jag spontant tyckte lät intressanta, mer info kring dessa kommer senare när/om jag bestämt mig för köp.

Avslutade dagen med att åka ut till skogen och sätta mig 2 timmar med bössan i näven och vänta på storbocken. I all min ensamhet kröp en behaglig nöjdhet fram att jag INTE lät mig dras med i haussen och höll mig till min plan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar