söndag 30 augusti 2015

Nytt konto

Ibland kan jag bli lite peppad av att lura mig själv. Läste en fråga på ett forum huruvida man bör skaffa ett nytt konto på någon annan nätbank när man börjar närma sig den sk. insättningsgarantin på 1MSEK. Insåg att jag borde se mig om efter ett nytt konto dels för att förebygga detta i framtiden men framförallt för att ta del av lite bättre courtage och tjänster.

Använder idag aktieinvest, mest för att jag blev rekommenderad av vänner som var medlemmar i aktiespararna men även för att vi har ett gemensamt konto där i vår lilla aktieklubb. Har hört mycket gott om Avanza och framförallt deras kundtjänst och gränssnitt. Har aldrig behövt använda mig av någon supporttjänst på aktieinvest och tror mig inte behöva någon på Avanza heller, däremot så suktar jag efter en lite trevligare plattform att handla på än den aktieinvest erbjuder med djupare info om marknaden. Aktieinvest har en enkel plattform som fungerar bra och för en nybörjare kan jag rekommendera den då den "keeps it simple", dessutom har de låga avgifter för den som vill månadsspara.

Min plan med mitt konto på Avanza är att sätta in mina sk. "bonuspengar" dvs relativt små summor som jag får fram utöver mina stabila inkomster. Det kan tex vara växelpengar som jag sparar i en hederlig spargris, pengar från spelvinster (lirade och lirar fortfarande en del poker) pantpengar, försäljningar från tex blocket och facebok. Dessa småpengar har en tendens att försvinna i mängden och därmed har jag ibland svårt att se effekten av mitt "snålsparande", därför kommer jag att sätta in mina "småpengar" på Avanza och placera dessa i extremt spekulativa aktier med hög risk. Jag kommer inte bli jättebesviken om utvecklingen går neråt, däremot kommer jag kunna glädjas ännu mer av min discilin om jag ser att pengarna växer snabbt på kort tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar