onsdag 19 augusti 2015

Ekonomisk målsättning

Jag tror att denna frågan är ständigt återkommande hos alla människor mer eller mindre. Nånstans infinner sig frågan hur mycket pengar jag "behöver" för att känna mig trygg för framtiden eller där jag ligger på en lagom nivå för att kunna fullfölja mina mål. Jag tänker på detta flera gånger under min vakna tid.

Jag gillar pengar, inget snack, och jag tror att de flesta människor ljuger när de säger att pengar inte spelar någon roll för dem. Tänk egentligen vilket jäkla smart system det är med pengar, att kunna gå till affären och handla mat och förnödenheter och betala med en papperslapp som är allmänt accepterad som betalningsmedel. Det kan kanske kännas väldigt ytligt och opersonligt med pengar, vilket jag har respekt för, men för mig är det ett av flera bra mått för hur väl man har lyckats i livet. Därmed inte sagt att det inte finns fler viktigare faktorer i mitt liv, jag har en underbar sambo, familj och en liten son på 2 år som naturligtvis är det absolut viktigaste för mig.

Mitt förhållningssätt till pengar är således rätt enkelt, ju mer desto bättre. När man hör vissa personer säga "jag skulle aldrig vilja vinna så mycket pengar" så kan jag inte låta bli att både bli lite irriterad men även skratta lite inombords. Dels för att människor har så låg tro på sig själv att de per automatik skulle sätta sig i någon slags ond konsumtionscykel och spendera över sina tillgångar och bli olyckliga men även av att den allmänna kunskapen i hur man sparar och investerar pengar är så låg.

När jag normalt sett pratar om målsättningar så brukar jag prata om processer. Att sätta upp ett FAST mål kan ibland verka hämmande på mig. Jag driver och äger idag ett företag inom hemelektronik som omsätter ca 20 milj/ år och när vi i ledningen diskuterar målsättningen med årets resultat så är det ofta främmande för mig att skriva ner detta som en siffra. Det kan låta som en klyscha men för mig handlar det istället om att göra bästa möjliga resultat efter våra förutsättningar. Att verka smart och effektivt i alla led och göra det bästa av våra möjligheter. På så sätt skapar jag förutsättningar för att göra ett så bra resultat som möjligt och sen får det bli vad det blir. Ta som exempel vår försäljning av en viss produkt, istället för att räkna ut vad den ska ge för överskott så pratar jag mer om processen, dvs hur kan säljaren sälja denna utan att lämna så mycket rabatt? Var kan jag köpa in produkten till lägsta pris? Hur kan jag hålla nere mitt varulager? När jag optimerat dessa faktorer så blir det faktiska resultatet det bästa möjliga. Jag har för mig att jag hört nånstans att Handelsbanken jobbar med ungefär samma typ av målsättningar.

Hur som helst, att applicera en målsättning för mitt sparande är faktiskt inte helt lätt. Min grundfilosofi är att jag vill skapa bästa möjliga utveckling för mina pengar kontra de riskerna jag är villig att ta samtidigt som jag har kul på vägen. Lät det flummigt? Såhär menar jag: Om jag har en miljon till förfogande, hur kan jag då på bästa sätt förvalta denna över tid så att den växer på bästa möjliga sätt i relation till det risktagande som jag är villig att ta samtidigt som jag känner att jag tycker det är inom rimliga gränser (jag tänker tex inte jobba dygnet runt för att tjäna mer i lön) för vad jag klarar av och tycker är roligt.

Det finns naturligtvis även fördelar med att sätta upp ett konkretare mål också med sitt sparande. För min del hjälper det med ett konkret mål för att kunna känna tacksamhet och uppskattning att man lyckats nå en milstolpe. I en icke fallande rangordning kommer mina målsättningar och förhållningssätt till sparande:

- Jag vill aldrig jobba för att behöva tjäna pengar, dvs aldrig bli "löneslav" för att ha råd med mat och amorteringar mm. Jobbar jag så ska jag alltid stormtrivas och se att pengarna jag tjänar kan återinvesteras.
- Jag vill någon gång under min livstid kunna utnämna mig till miljardär. (från miljardärsklubben i Kalle Anka) men för att inte sätta fart på några spekulationer (eftersom jag vet att många bekanta läser podden) så vill jag förtydliga att jag minst sagt har en bit kvar hit :)
- Jag vill kunna försörja mig och min familj enbart genom avkastningen av min förmögenhet.
- Jag vill tack vare mitt entreprenörskap sätta avtryck i världen.

Den sista punkten med att sätta avtryck kan tyckas lite flummigt men det är faktiskt något som vuxit fram mer och mer de senaste åren och har lite att göra med min "exit". Många ser sitt sparande som en säkerhet till sin pension eller som en anledning att sluta jobba. Jag kommer vilja tjäna pengar fram tills den dag jag dör, jag kommer inte sluta investera den dagen jag fyller 65 år. Garanterat inte för att jag behöver pengarna själv utan bara för känslan att göra något rätt. Det finns (tro´t om ni vill) en filantropisk sida inom mig som gärna vill göra avtryck till att skapa en bättre värld. Hur denna kommer att ta uttryck återstår att se men jag är rätt övertygad om att ni kommer få chans att tycka till och följa med på den resan!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar