onsdag 19 augusti 2015

Botnia Exploration

Känner att jag måste lufta lite kring den senaste inne-aktien och mina tankar kring den. Jag har först på sistone på allvar gått in i aktiemarknaden. Har alltid varit intresserad men inte känt att jag haft tid att analysera samt att jag sprang på lite minor i yngre dar som skrämde iväg mig lite.

Bestämde mig så en dag bara för en knapp vecka sedan att börja gå igenom alla bolag som är registrerade på Aktietorget för att försöka hitta någon "frimärksaktie" att snabbt kunna spekulera på och göra lite snabba cash. Hann inte komma längre än till bokstaven B när jag fastnade för BotX. Jag har personligen ett rätt stort intresse kring guldvaskning och beger mig gärna ut i naturen själv och drar igång mitt lilla hemmabyggda guldvaskarverk. Alla er som varit och provat på guldvaskningen i Ädelfors och som kikat på några avsnitt av Goldrush Alaska vet precis vad jag pratar om och sanningen att säga är att det finns relativt gott om guld i Sverige (om man får tro experterna) och det är nästan säkert att hitta det var man än letar kring åar och sjöar. Problemet är bara att hitta mycket guld vilket är betydligt svårare.

Tillbaka till BotX, redan när jag läste att man hittat en guldfyndighet som verkar vara av det större slaget (jag lyckades springa över denna artikel samma dag som den lanserades) så högg min guldfeber in (bokstavligt talat, helt sjuk känsla om man hållt i en guldtacka nån gång) och jag kände att detta vore grymt kul att investera i innan nyheten sprids för mycket. Jag hann köpa in mig när aktien stod i 1,00 kr men jag är oerhört olikvid just nu så jag köpte inte mer än för blygsamma 5000:-. Aktien hann rusa upp till 1,25 kr innan handeln stängdes. Idag en knapp vecka senare har den vandrat upp och ner och lagt sig på 1,20 kr.

Köpet av BotX lägger jag i kategorin högriskexpo/spekulation. Denna delen utgör ungefär 5% av mitt totala aktiesparande idag men jag har som ambition att öka till ca 15% i framtiden (jag återkommer mer med min placeringsstrategi längre fram). Varför tror jag då på denna aktie?

Kollar man på bolaget så är det ett renodlat prospekteringsbolag. Detta innebär att det i princip aldrig haft några intäkter att tala om. Affärsidén går ut på att prospektera mark och sedan sälja till tänkta gruvbolag. Detta gör det relativt ointressant att kika i balansräkningen och leta upp nyckeltal, istället gör jag min värdering över uppskattade resultat framöver nu när man dessutom tänkt att bryta guldet själva.

Enligt provborrningarna så fann man en genomsnittlig guldhalt om 8,5gram / ton av en total brytningsbar del som var på 111000 ton. Med enkel huvudräkning får vi då fram att det borde ligga runt  950 kilo löst guld i backen och vänta på att plockas upp. Med dagens guldpris om 307:-/ g borde således det sammanlagda värdet vara 290 miljoner kronor. Botnia räknar med att kunna bryta guldet med en hastighet av 20 ton/ timme och som jag förstår det hela så är metoden väldigt lik den som används i Goldrush och liknande serier dvs en relativt billig förädlingsmetod med hjälp av stora vaskmaskiner och skakbord. Pga tjälen kommer det endast att brytas guld under "sommarhalvåret" vilket naturligtvis är lite negativt i mina ögon. På en säsong borde man således hinna bryta runt 135kg guld till ett värde av 42 milj kronor. Kostnaden för detta bör inte i närheten överstiga intäkterna.

Min tro är att någon utbredd gruvdrift inte kommer att börja förrän nästa vår och först då kommer vi kunna skönja det verkliga resultatet av driften, tiden fram tills dess kommer mest vara spekulationer.
Det sammanlagda börsvärdet med dagens datum är 93 milj men jag tror att aktien på sikt har möjlighet att stiga ännu mer. Tänkbara positiva faktorer att ta hänsyn till är att det verkar finnas mer guldfyndigheter inom samma sk inmutning vilket kan öka på livslängden med ytterligare några år.

Jag kommer sitta lugn i båten med mina Botnia-aktier och möjligtvis köpa in mig lite mer om jag får loss lite deg och kursen sjunker ner mot kronan igen. Om inte detta går vägen så känns det ändå coolt att vara delägare i en guldgruva! Vad tror ni om utvecklingen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar