lördag 29 augusti 2015

Min portfölj

Som nämnt tidigare så har jag valt en väldigt avslappnad inställning till mitt aktiesparande. Jag har valt en strategi som jag kommer hålla mig till vilket gör att jag känner mig väldigt lugn och avslappnad när börsen svajar som den gjort senaste veckan.

Mitt mål är att köpa aktier och aldrig sälja dem och på så sätt leva på utdelningarna en vacker dag. Jag har insett mina begränsningar, den största av dem är tiden, och jag kommer förmodligen aldrig ha tillräcklig kännedom och tid att sitta och löpande analysera aktier sönder och samman och därför månadssparar jag och på så sätt träffar jag både upp och nedgångar.

Har varit rätt insnöad på utdelningsaktier för att få så hög direktavkastning som möjligt, har på senare tid insett att på lång tid har detta mindre betydelse för min del eftersom ett bolag som tjänar pengar och inte delar ut så mycket istället ökar i värde på motsvarande sätt och det kommer avspegla sig på aktiekursen istället, en liten tankevurpa som jag tror många gör.

Jag har valt att fördela ca 80% av min aktieportfölj i bolag med hög förväntad direktavkastning. Jag har inte gjort någon närmare analys av dem men jag har försökt sprida riskerna i olika branscher. I grunden har jag ett stort innehav i 4 investmentbolag just av den anledningen att jag vill ha spridning och inte behöva vara superaktiv. Jag är i stort nöjd om min portfölj kan ligga strax över index med hjälp av den kryddan som mina övriga 20% utgör.
 Såhär ser min långsiktiga portfölj ut och som jag inte har för avsikt att avyttra såvida jag inte ser rejäla lyft på kort sikt som gör det värt att skala ner:

Betsson 3%
Castellum 1%
Industrivärden 16%
Investor 18%
Kinnevik 15%
MTG 3%
Nordea 3%
Ratos 18%
Skanska 3%
Tele2 3%
Telia Sonera 1%

Övriga aktier ca 15st med mycket små innehav om totalt ca 6%

Totalt 90% (ska öka antalet spekulationsaktier så att denna nivå ligger runt 80% i framtiden)

Utöver dessa "stabila" och oerhört långsiktiga placeringar så vill jag ha lite utrymme för spekulation och daytrading. Har goda vänner som tipsar mig om småbolag som är "up n runnin", har själv kollat igenom Akietorget än så länge och hittat några bolag som jag tycker verkar intressanta men som inte har tillräckliga nyckeltal (ofta ingen omsättning alls) men som ändå har en produkt som jag tror kan slå på sikt. Dessa bolag kan jag köpa för att äga på mycket obestämd tid eftersom de ofta är väldigt volatila. Här följer de "spekulationsbolag" som jag äger idag:

Arc Aroma Pure 1%
Biolight 1%
Botnia Exploration 4%
Fingerprint Cards 4%

Utöver dessa innehav så har jag fått upp ögonen för följande bolag och som jag kommer gå in i med mindre poster (handlar sällan för mindre än 10000:-/ post) så fort köpläge infinner sig:

Ortoma
Hybricon
Vibrosense
EQL Pharma
Insplorion
Recyctec

Mitt månadssparande ser just nu ut enligt följande:

Investor
Industrivärden
Ratos
Telia
Skanska
Tele2
Bilia
Betsson
Nordea
Swedbank
Electa
SJR
Byggmax

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar