söndag 23 augusti 2015

Strategi

Nu hoppas jag att du ska få en lite bättre bild av vem jag är och hur jag lägger upp min sparstrategi.

I grund och botten är jag en rätt ekonomisk person, jag väljer ofta billigaste matvaran i butiken framför premiummärkena. Jag roar mig med att då och då åka till butiken med firmans alla pantburkar för att tjäna 27:- som jag tar ut i kontanter. Därmed inte sagt att jag är snål, jag unnar mig i princip alltid det jag vill göra eller köpa vilket till stor del är en följd av att jag de senaste 5-7 åren har tjänat relativt bra och haft relativt låga omkostnader.

Det finns verkligen en sanning bakom uttrycket "det är inte de stora intäkterna utan de små utgifterna som gör dig rik". Jag har vänner som på lönebeskedet tar ut högre siffror än vad jag gör men som sammanfattar året med en relativt skral kassa ändå. "Felet" som jag ser det är att dessa personer har börjat tjäna mycket pengar för "tidigt" i sina liv, innan de lärt sig uppskatta värdet av sina slantar. Själv fick jag i ung ålder lära mig väldigt snabbt att tjäna mina egna pengar och glädjen och stoltheten över att göra detta. Det såldes allt från jultidningar till mammas hemmabakta bullar borta vid brevlådorna för att få ihop en slant. En sommar innan jag började på högstadiet sommarjobbade jag lite och sålde gamla leksaker, pantade burkar mm för att komma upp i en nätt summa om ca 5000:-, en förmögenhet i den åldern! För att jag skulle få bästa möjliga upplevelseeffekt av pengarna såg jag till att bara ha alla pengar i 20 kronorssedlar, dessutom strök jag dem med strykjärn och fäste gummiband runt för att få en riktigt go känsla (tänk er minerna vid kiosken på de andra föräldrarna när man var 13 år och drog fram en bunt sedlar alá Al Pacino).

Om jag bara ska nämna ETT tips i denna bloggen på hur jag successivt ökat min förmögenhet så är det att börja spara pengar så fort du får din lön, inte i slutet av månaden. Det finns en uppsjö av appar och hjälpmedel för att spåra vart alla pengar går varje månad men jag anser att detta är lite som att dansa kring het gröt utan att attackera det verkliga problemet. Visst kan det vara kul att se nån månad då och då vad man lägger sina pengar på fast jag tror inte det skulle vara någon aha-upplevelse direkt. Mer intressant är det naturligtvis att göra en förändring.

Gör en GROV uppskattning över dina nödvändiga utgifter på en månad, gå inte ner i detaljnivå och rota, effekten av det blir ändå minimal. Ta inte hänsyn till exceptionella saker som reparation på bilen eller TV-avgift, såhär kan det då se ut:

Hyra  4600:-
Bensin  1500:-
El    300:-
Mat  2000:-
Telefon 500:-
Internet  300:-

Totalt  9200:-

Räkna sedan ut din nettoinkomst (dvs efter skatt)

Inkomst 17000:- efter skatt

Ditt driftsnetto blir således +7800:- varje månad

Med denna kalkylen så hade jag inlett mitt sparande med 5000:- i månaden som dras så fort som lönen har kommit in. Då återstår det med andra ord 2800:- till nöjen etc. Ett annat, kanske lite kontroversiellt sätt att få bättre grepp om sin ekonomi är att betala sina räkningar direkt när man får dem. Även om de flesta företag lämnar 30 dagars betalningsfrist så ser jag absolut ingen anledning till att vänta med att betala, jag betalar alltid närmsta bankdag. Syftet är ju inte att förbättra likviditeten för företaget utan helt enkelt för att man själv ska kunna hålla en bättre realtidskoll på sitt saldo, minns att du bara har 2800:- att röra dig på, risken är stor att man lever utöver dessa pengar om man skjuter fram en större betalning för långt fram i månaden.

Ganska omgående märkte jag att det blev rätt roligt att utmana sig själv att klara sig leva på de överblivna pengarna, särskilt kul blir det när man märker att man kanske får ytterligare några hundralappar över som man direkt kan sätta av som en bonussparande. Detta bonussparande brukar jag placera i placeringar med högre risk eftersom det ändå bara känns som just bonuspengar!

Denna metod använder jag mig av fortfarande. Jag sätter av 50% av min lön så fort den kommer in och jag betalar mina räkningar med vändande post. Detta är ändå inte metoden som ska ta mig till miljarden.

Att starta och driva företag är min största "ekonomiska" styrka. Jag är fostrad i sälj och har en bra känsla över marknaden och vad som går hem i stugorna. Jag startade mitt första företag när jag var 20 år och då var det inom eventbranschen. Jag åkte runt bland konferensställena och sålde in mig själv och mitt koncept och fick en hel drös med jobb, mer än vad jag klarade av för stunden. Jag fortsatte driva företaget i 2 år och valde sen att lägga ner verksamheten efter att ha startat det bolag som jag fortfarande äger och driver idag inom hemelektronik. Detta bolaget har jag drivit i drygt 8 år och haft en stigande omsättning sen dag 1.
Idag har jag en anställd VD som sköter den dagliga driften och jag kan mer och mer ägna mig åt att starta upp nya projekt vilket är min ambition.

Att starta och äga framgångsrika företag är min huvudsakliga strategi för att bli förmögen, däri ligger den största utmaningen för mig, att hitta en optimal affärsidé som kan slå i stor skala. Idag har jag en trygghet och ett uppbyggt värde i mitt företag som gör det möjligt för mig att driva vidare och starta nya projekt.

Jag har ett par intressanta ideér som inom snar framtid kommer omsättas i verklighet, dessa kommer jag enbart starta eftersom jag ser en rikstäckande marknad för bolagen. Det är också viktigt för mig att jag relativt snabbt kan göra mig utbytbar i bolaget så att jag inte låser in mig och blir ineffektiv några år framöver.

När det gäller mitt förhållningssätt till månadsparande så går detta till 100% in på aktiemarknaden i form av rena aktier. Jag har läst en studie kring ett lyckat aktiesparande och då framkom att blott 4% är beroende av rätt tajming, 4% av rätt analyser och hela 92% av att man sparade långsiktigt. Detta innebär att det är av en mindre betydelse att lägga ner mycket tid på att tajma och analysera vilka bolag man ska gå in i. Min strategi är att månadsvis köpa 10-12 aktier som lämnar en relativt hög direktavkastning. Jag köper aktier för att äga dem för all framtid framöver. 1-2 ggr/år utvärderar jag om jag bör byta aktier eller fortsätta. Denna del av mitt aktiesparande ska utgöra ca 80%. 10% ska utgöras av aktier som jag "swingingtradar" och som följer rekommendationer från vänner och bekanta som har större analysförmåga än mig själv. De sista 10% ska ägnas åt "daytrading" och potentiella börsraketer och beröra 1-3 olika aktier som jag kan följa mer eller mindre dagligen.

Jag kunde fortsätta skriva mer om strategi men nu är jag för sömning för att fortsätta så nu lägger jag datorn åt sidan för natten!

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Intressant att läsa din blogg!
    Jag undrar om rapporten om tajming på börsen finns att läsa på nätet?

    Mvh Micke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Ursäkta det sena svaret, har inte vant mig vid att svara på kommentarer ännu :)

      Jag gjorde en förenkling i bloggen, jag har inte läst hela studien och jag minns inte exakt vad den hette men jag fann informationen om den i Per H Börjessons bok "Så här kan alla svenskar bli miljonärer". En bra och relativt lättläst bok som jag kan rekommendera till alla som är intresserade av sparande! Har ett fysiskt ex som jag vann på en föreläsning med aktiespararna, har läst den 2ggr så om du är intresserad så kan du skicka ett PM med adress så kan jag skicka den till dig!

      Radera
    2. Aha! Tackar för info! Jo den har jag men det var länge sedan jag läste den! Men det var min intro till kontinuerligt sparande för några år sedan.

      Mvh Micke

      Radera